keskiviikko 14. maaliskuuta 2018

Joogaterapiakurssi 16.- 18.3.2018

Opettajana fysioterapeutti ja joogaopettaja Janita Lavonen.

Tällä joogaterapian kurssilla pyritään jooga-asanaharjoitteiden, mielen keskittämisen sekä kevyiden hengitysharjoitusten avulla vapauttamaan kehoon ajan myötä kertyneitä tukoksia, kireyksiä, kipuja ja epätasapainoa. Fysioterapian tekniikoita ja tietämystä käytetään hyväksi itämaisen tieteen ohella.

Kurssin terapeuttisen harjoituksen teemoina ovat:
-Hengitys - siihen keskittyminen, sen tiedostaminen ja yksinkertaiset hengitysharjoitukset
-Rentoutuminen ja sen merkitys elimistön ja sitä kautta mielen hyvinvoinnin kannalta
-Selkärangan liikkuvuus, sen merkitys fyysisen kehon ja mielen hyvinvoinnissa ja tasapainossa sekä kokonaisvaltaisesti ihmisen elinvoimaisuudessa. Käydään läpi rangan liikkuvuuteen vaikuttavia tekijöitä ja miten niitä huolletaan
-Lantion alueen ja lonkkien vapaus ja voima.

Kurssilta saa hyviä vinkkejä astangajoogan asana tekniikkaan - miten oivaltaa mula ja uddiyana bandhat sekä niiden merkitys; kuinka tehdä harjoituksesta pehmeä ja terapeuttinen, kuitenkin samalla kehittävä ja eteenpäin kulkeva.

pe
17-19.30 asanaharjoitus ja meditaatio

la ja su
8-10 mysore astangajooga
10-12 tauko
12-14 asanaharjoitus ja meditaatio
14-15 la keskustelua, su vinkkejä omatoimiseen harjoittamiseen

Voita varata henkilökohtaisen konsultaation Janitalta lauantaille klo 15 jälkeen, lisätietoja janita.lavonen@gmail.com tai 040-8659675.

Hinnat:
Koko kurssi 80€ / 65€ Astangajooga Ivalo ry:n jäsenille
Ilman mysorea 65€ / 50€ Astangajooga Ivalo ry:n jäsenille
Pelkät mysoret 55€ / 40€ Astangajooga Ivalo ry:n jäsenille
Konsultaatio 40€/45min

Lisätietoja ja ilmoittautuminen: astangaivalo@gmail.com.

Kurssille mahtuu 20 henkilöä.

Oikeuden muutoksiin pidätetään.

Alla vielä Janitasta tietoa ja opettajan terveisiä tuleville kurssilaisille:

Olen harjoittanut joogaa vuodesta 2006 alkaen, pääharjoituksinani astangajoogan asanaharjoitus, filosofian opiskelu ja mielen keskittämisen harjoittaminen (meditaatio). Viimeisen kahden vuoden ajan sanskritin kielisten mantrojen chanttaus, eli resitoiminen, on ollut erittäin tärkeä harjoitus, jonka olen selvästi kokenut tukevan joogan harjoittajuutta kokonaisuudessaan. Olen koulutukseltani fysioterapeutti (AMK), ja työskennellyt hyvinvoinnin alalla vuodesta 2007 alkaen.

Olen itse saanut sekä joogalta että fysioterapialta niin paljon ymmärrystä ja hyväksyntää itseäni kohtaan, että koen oikeudekseni ja velvollisuudekseni jakaa oppimaani kanssaihmisille ja auttaa niin paljon kuin pystyn. Tämän koen yhdeksi tärkeäksi tehtäväkseni sekä joogiseksi harjoituksekseni.

Tällä hetkellä opetan astangajoogaa ja ohjaan joogaterapeuttisia ryhmätunteja Helsingin Astanga jooga Koululla ja teen yksilöllistä fysio-joogaterapiaa. Luonto, metsät, ovat minulle erityisen tärkeä elementti ja oleellinen osa hyvinvointia. Luonto rauhoittaa, palauttaa ja opettaa. Luonnosta ammentamaani viisautta sisällän päivittäiseen elämiseeni sekä joogan ohjaamiseen. Minulle jooga tarkoittaa luonnollista elämää, ja siksi onkin elämäntapa ja ihanne johon pyrin.

Kaikki jooga on omalla tavallaan terapiaa. Olkoon se asana-, hengitys- tai keskittymisharjoitusta, sen tavoitteena on auttaa sinua näkemään ja tuntemaan itsesi, todellisen itsesi, egon kerrostumien taustalla. Kuitenkin jotta näkisimme ja tuntisimme syvemmälle, on ensisijaista oppia näkemään pinnalle – egoon ja sen luonteeseen, sen malleihin ja niihin samastumiseen. Joogan harjoitteiden tavoitteena on auttaa sinua hyväksymään näkemäsi ja tuntemasi, auttaa kontrolloimaan ailahteleviin tunteisiin samastumista ja näin puhdistaa mieltämme kohti kirkkaampaa, tasapainoisempaa olemusta.

Keho-mieli yhteydestä tulemme siis puhumaan sen verran kuin ryhmäläiset toivovat. Minulla joogaterapiaa toteuttaessani on aina tavoitteena antaa ihmisille välineitä ja motivaatiota kehon tuntemisen kautta mielen tuntemiseen ja sen kautta itsensä hyväksymiseen. Sen lisäksi on tärkeää lähteä avaamaan kehon lukkoja ja tukoksia fyysisten harjoitteiden avulla, sillä on helpompi lähteä terapoimaan mieltä ja sen tukoksia kehon, kuin suoraan mielen, kautta. Onhan keho konkreettinen asia, joka aina kulkee mukanamme ja jonka ainakin jollain tasolla aina tunnemme.

sunnuntai 14. tammikuuta 2018

"Te kaikki hengititte tosi hyvin tänään"

Frank Kappas ihastutti meitä Ylä-Lapin joogeja läsnäolollaan ja hellän päättäväisellä ohjauksellaan tänä tammikuisena viikonloppuna. Saimme tutustua astangajoogan lisäksi vanhaan intialaiseen vipassanameditaatioon sekä kaula-joogaan, joka on osa tantra-jooga perinnettä.
Kurssipaikkana meillä toimi Törmäsen vanhan ala-asteen sali, joka on jollain tapaa todella viehättävä ja sopii mielestäni ihanasti joogaamiseen ja rauhoittumiseen.

Lauantai oli pitkä ja antoisa päivä. Aamulla mysorelaiset saivat tehdä rauhassa oman astangaharjoituksensa, jonka jälkeen joukkoon liittyi lisää ihmisiä tutustumaan vipassanameditaatioon. Päivän ensimmäisen meditaatiohetken yhteydessä Frank kertoi meille hieman vipassanan filosofiaa sekä harjoituksen alkua, jota sitten kokeilimme. Kyllä se on yllättävän haastavaa istua edes se varttitunti paikallaan ja keskittyä hengittämiseen ja läsnäoloon omassa itsessään. Jalat alkaa puutua, ulko-ovi käy, ihmiset juttelee - hmm, mitähän ne juttelee, eiku hengitys.
Meditaation jälkeen oli kyllä hyvä ja rauhallinen fiilis aloittaa ohjattu astangajoogaharjoitus. Joukossa oli yksi henkilö, joka sai ensikosketuksensa astangaan ja Frankin pohjustus sekä ihanan rauhallinen tempo ja ohjaus taisivat saada hänetkin vakuutetuksi harjoituksen vaikutuksesta.

Iltapäivän lounastauon jälkeen jatkoimme parin tunnin tekniikkasessioon, josta itselleni jäi mieleen ensinnäkin ryhmän rohkeus seistä avustettuna käsillään (kyllä, ja osa ihan ensimmäistä kertaa, kurssiporukan ikähaitarin ollessa 30-65 vuoden väliltä), mutta ennen kaikkea oivallus siitä, että asanat eivät ole vain asanoita joita suoritetaan ja johon itsensä asettaa vaan ne ovat jatkuvaa liikettä, jota hengitys määrittää. Teimmekin muutaman tosi hyvän hengitysharjoituksen parityöskentelynä. Tekniikan jälkeen pääsimme sitten kaula-joogan pariin. Siinäkin tehtiin pieni alkulämmittely, jonka jälkeen sai sitten vetää villasukkaa jalkaan ja vähän lisää vaatetta päälle. Kaula-jooga on astangaa huomattavasti lempeämpi ja toimii varmasti hyvänä kehonhuoltona monille joogeille. Illan päätti vielä toinen meditaatiohetki.

Sunnuntaina kehossa tuntui lauantain harjoitukset, mutta meditaation jälkeen kun ohjattu ryhmä pääsi vauhtiin, salin täytti ujjayi-hengityksen kohina. Pari tuntia myöhemmin Frank ilmoittikin porukan hengittäneen todella hyvin tänään, jonka pohjalta saatoimmekin summata kurssiviikonlopun annin uponneen kohteeseen - sillä useampi meistä otti käytännön kokeiluun Frankin tekniikassa esiintuoman vähemmän suorittamisen ja syvemmän hengittämisen - ja vóila, sehän toimii. Harjoituksen jälkeen tuntui kuin olisi leijaillut ulos salista joogahuumassa. Kyllä, hengityskin voi sekoittaa pään - hyvällä tapaa. Tämän kurssin annilla ja tuntemuksilla on hyvä aloittaa joogavuosi 2018.

-Mari-